Steven Spielberg: Párbaj – filmelemzés

Eme szöveg célja megkísérelni, bemutatni egy legendás rendező első játékfilm hosszúságú tévéfilmjét, a Párbaj című alkotást. A film során igyekszem odafigyelni minden részletre a történetet tekintve, valamint a film technikai jellemzőit is a lehető legszakszerűbben értelmezni. Továbbá törekednék az események és motívumok feltárására és megfejtésére, legjobb tudásom szerint.


A film egy fekete képpel kezdődik. Csupán hallhatjuk, hogy valaki behörrenti a motort, után tisztul csak ki a kép. A kamera először hátrafelé mozog egy kocsibejárón, majd az útra tolat, aztán egyenesen halad. Itt tudatosul a nézőben, hogy egy autón halad, ahogy a motorhang is elősejtette. Pár vágás közepette folytatódik az út tovább a belváros felé. A forgalom zaja mellé a rádió társul, amiben hallható, egy autószalon hirdetése, majd közlekedési információk a kettes útról, ahol egy lerobbant autó lassítja a forgalmat és egy építkezés miatt dugó alakult ki. Majd időjárás jelentés és reklámok. Feltételezett járművünk, amit még nem láttunk, egy autópályán halad, majd különböző főutakon. A rádió változatlanul szól. Közben feliratok tájékoztatják a főbb szereplőkről, munkatársakról és a film címe a Párbaj is megjelenik, amit a néző egyelőre nem tud kötni semmihez, ami a képeken történik.

A ritmikus montázs végeztével totálokra vált, aminek következtében megpillantjuk az autót, amit feltételezhetően eddig követtünk. Egy narancssárga autót láthatunk és megpillanthatjuk a sofőrt, aki feltételezhetően a Dave. Minderre több, mint négy percet kellett várni. Közben a rádióban egy betelefonálást hallhatunk a népszámlálási hivatalba. Főhősünk utolér egy környezetvédelmi előírásoknak meg nem felelő, régi, rozsdás nyerges vontatót, ami nem nyeri el tetszését és ennek hangot is ad. Itt a kamera egy kört ír le az autó körül, majd egyenesen végigvezetve egy átlós kompozíciót, feszültséget sugározva, láthatóvá válik a kamion. Csak a kamion, sofőrje nem. A főszereplő megfelelő körültekintéssel megelőzi azt. A rádió komolytalan beszéde ellenpontozza a feszült képsorokat. Közeli képek a főhős arcáról, ami gondterheltséget sugall, a háttérben pedig továbbra is látható marad a kamion, sejtetve valamit. Majd egyszer csak a kamion nagy sebességgel elhalad a kamera előtt, ami belülről mutatja az autó ablakát. Dave bosszúsan visszaelőzni, majd a kamion dudálni kezd, nemtetszését kifejezve. A rádióban eközben egy együgyű betelefonálós műsor megy. Szűk, közeli képekkel mutatja a film az eddigi egyetlen szereplőjét a karosszérián belül.

Végül bekanyarodik egy benzinkútra és kisvártatva a kamion is beáll a szomszédos töltőállásra. A kamion sofőrjének csak a keze látszik és főszereplőnket a nézővel egyetemben furdalja a kíváncsiság, hogy ki lehet a sofőrje a másik járműnek. De a benzinkút lelkes alkalmazottjának közbelépése, megakadályoz abban, hogy fény derüljön a sofőr kilétére, aki kiszállt addig, ameddig a kutas a szélvédőt tisztította. A nyugtalanító közeghez hozzá tartozik a környezet teljes csöndje, csak a motor duruzsolt, a rádiót pedig felváltotta a kutas, aki jókedvet és minimális értelmet sugároz a kialakuló feszültséget oldva. Változatlanul szűk képkivágások jellemzik a filmet és a szélvédőt használja, mint képkeret. Rövid párbeszédből kiderül, hogy a motorban ki kell cserélni a hűtősapkát, valamint a korábbi betelefonálásos műsor szereplőjéhez hasonlóan nem főhősünk hordja otthon a nadrágot. Közben szubjektív nézetben láthatjuk, hogy a kamion sofőrje szemmel tartja az eseményeket.

Szereplőnk hívás kezdeményez, és a kapcsoláskor kiderül, hogy Dave Mann-nek hívják. A feleségét és rövid diskurzusuk alatt kiderül, hogy reggel korán elment, de fél hétre haza kell érnie és elnézést kért a tegnap esti vitájukért. Kapcsolatuk nem teljesen harmonikus. Majd a hívásnak vége és továbbhalad a benzinkútról, azonban feltehetőleg rövid idő alatt megjelenik mögötte újból a kamion.

Hősünk gyorsít, hogy lerázhassa, mert nyugtalanítja, azonban sikertelen a próbálkozás, ezért maga elé engedi. De amint megelőzi őt, a kamion lassítani kezd, ami miatt zsörtölődik vezetőnk, hisz nem érti a kamionsofőr viselkedésének okát. Újból elé akar kerülni, de nem hagyja, a tartálykocsit mindig az autó elé kormányozza, ezzel elállva az utat. Úgy tűnik, véget vet a játszadozásnak és int Davenek, hogy szabad az út, megelőzheti, azonban amint belekezd a manőverbe, majdnem karambolozik egy szembejövővel, ami eddig észrevehetetlenül közeledett. Az autó a hirtelen fékezésnek és kormányzásnak köszönhetően irányíthatatlanná válik, de végül Dave az úton tudja tartani járművét. Továbbra sem tud előzni, ami számára azért probléma, mert így le fogja késni a megbeszélést. Végül egy mellékúton nagy sebességgel elé tud kerülni és végül a kamion eltűnik a tükörben.

Úgy tűnik, megoldódik a probléma és megszólal a rádió egy kellemes, békés dallammal. Azonban hamarosan újból feltűnik a kamion a tükörben és rendkívüli gyorsasággal közeledik. Egyik hátsó kerekén utazva nyílik lehetőség a sebesség érzékelésére. Főhősünk pedig szintén nagyobb sebességbe kapcsol és menekülőre fogja, de ez sem segít. Folyamatosan halad mögötte a kamion és dudál, valamint megtolja a hátsó lökhárítóját. A megoldást egy parkoló jelenti, ahova gyorsan be tud térni a vezető és egy hirtelen fékezéssel megáll, ugyan a kerítés is segít ebben. Komoly sérülést nem szenved el, bár az ott tartózkodók nem hiszik el, hogy kilencven mérföldes sebességnél meg akarja ölni egy kamionos. A parkoló éttermének mosdójában egy monológot mond az élet kiszámíthatatlanságáról, valamint hogy milyen könnyen vége is szakadhat. Majd egy rövid mosakodás után kijön, és azt hajtogatja, csupán álom volt. De a kamion ott áll a parkolóban. Üresen. Tehát a sofőrje az étteremben tartózkodik. De vajon ki? A kamera pásztázza a jelenlevőket. És több gyanús attribútum is megjelenik. Egy személyre kétszer irányul a kamera, valamint a csizmája is hasonlít a benzinkúton látottra. De egy másik személynek is hasonló van. Az kamera segítségével a néző is pont olyan tanácstalan, mint főhősünk. Hosszasan töpreng a teendőkről egy lassú kimért jelenetben. Végül odalép egy férfihoz, hogy tisztázza az eseményeket, aki viszont nem érti az egészet. A helyzet tettlegességig fajul, majd a férfi dühösen elviharzik és elhajt. Egy másik kamionnal. A kérdés továbbra is nyitott. Vajon ki lehet a sofőr? A kamera pár gyanús pillantást vet az étteremben levőkre, majd elindul az a kamion is, ami oly sok bonyodalmat okozott. Hősünk egy gyors sprint következtében utána ered, hogy meglesse a sofőrjét, de a vállalkozása sikertelen. Majd beszáll saját autójába és ő is visszatér az útra. Ezt a momentumot ugyan az az ősz férfi nézi végig, aki jelen volt akkor, amikor a kerítés segítségével megállt.

Folytatván a haladást egy buszos leinti, hogy tolja meg, mert túlmelegedett és nem indul a motor. Dave bosszúsan felveti, hogy miért nem az előbb elhaladt kamiont kérte meg, de különös módon nem tűnt fel a buszosnak, hogy elhajtott mellette egy kamion, ha egyáltalán elhaladt. A megtolás sikertelen, az autó fennakad. Itt azonban egy másik képen megjelenik a kamion. Egy alagútból tekint a kamera kifelé és lassan behajt. Tökéletes feszültségfokozó kép. Észre is veszik, hogy az alagútban áll, majd közeledik. Az autót végül sikerül kimenteni és gyorsan tovább is halad, a kamion pedig, mint jó állampolgár, megtolja az elakadt buszt.

Úgy tűnhet, békésen folyatódik az utazás és főszereplőnk megáll egy vasúti átjárónál, mert épp áthalad egy vonat. Azonban egy csattanás hallható és a kamion folyamatosan tolja a vonat felé. Végül a vonat hamarabb halad el az autósunk pedig félre tud állni. A kamion pedig tovább halad, mint ha mi se történt volna. Utoléri kisvártatva, de mielőtt bármi is történne, hősünk bekanyarodik egy benzinkútra, a kamion pedig az út szélére.

A kúton Dave telefonál a rendőrségre, hogy bejelentést tegyen. Telefonálás közben azonban dudaszó hallatszik, így Davidnek pont van ideje kiugrani a telefonfülkéből, mielőtt a kamion a földdel teszi egyenlővé. De miért dudált, ha meg akarja ölni? Több körben kísérletet tesz David elgázolására, de sikertelennek bizonyul, aki végül autójába pattan és sietve távozik a helyszínről. A kamion pedig utána. David egy kis előnyt szerez, így hirtelen le tud kanyarodni az útról és alkalma nyílik egy bokorban megbújni. Terve úgy tűnik, sikerrel jár, mert a kamion elhalad mellette. A terv szerint itt várakozik egy órát, az országutat pedig meghagyja másnak.

Feltételezhetően egy órával később Dave arra ébred, hogy elhalad mellette egy vonat. ezzel halálra rémítve őt. Úgy tűnik, minden sikerrel járt, de a filmből még fél óra hátra van, így azonnal meg is pillantjuk a rettegett tartálykocsit. Ki is gurul, eltorlaszolva az utat, amint David odaér, majd miután visszafordulásra kényszeríti, vissza is tolat. Hősünk kiszáll a kocsiból és gyalog próbálkozik, de a kamion ekkor elindul tovább és biztonságos távolságban újból megáll. Szerencsére épp ekkor hajt errefele egy idős házaspár, akiktől lehetőség nyílik segítséget kérni, de a kamion újból megakadályozza. Visszaszáll autójába és újból megpróbál elindulni és a sofőr int is neki, hogy menjen. Egy hosszú üldözés veszi kezdetét.

Mire úgy tűnik, hogy lerázza, addigra az autó meghibásodik. Konkrétan túlmelegszik. A hűtőcső a ludas, ami már a film elején a legelső tankoláskor kiderült, hogy ki kellene cserélni. Az autó folyamatosan lassul, a kamion pedig egyre csak közeledik. Főszereplőnk sikerül elgurulnia egy lejtőig, ahol az autó ugyan üresben, de gyorsulni tud. Egy szerpentines lejtőn haladnak és egy tábla figyelmeztet „Truck use low gear next 12 miles”. Az autóról lefelé haladva egy koccanáskor le is esik valami kör alakú darab. Hogy ez a dísztárcsa vagy a hűtő egy tartozéka az nem egyértelmű. Egész addig tart a gurulás, ameddig nem következik egy szűkebb kanyar, mint ahogy David gondolta és egyenesen nekiütközik a sziklának. A motor pedig nem indul. Végül a menetszél kihűtötte annyira a motort, hogy újraindul, így éppen el tudja kerülni üldözőjét. Azonban hiába fordul rá egy mellékútra, az zsákutca. David szembefordul a kamionnal, a gázpedált kiékeli, majd az utolsó pillanatban kiugrik autójából, ami frontálisan ütközik a kamionnal. Az autó lángba borul, a sofőr pedig tolja az égő roncsot, de túl sokáig. Megállni már nem tud, így egyenesen beletolja a szakadékba és ő is utána esik. Daviden hatalmas megkönnyebbülés lesz úrrá és a naplementéig a sziklán ücsörög, aztán vége a filmnek.

Először is érdemes megfigyelni a film címét. Párbaj. Nos, a párbaj, egy két személy kölcsönös megegyezésén alapuló, szabályok szerint lefolytatott, életüket és testi épséget veszélyeztető küzdelem. Már az őskorra visszanyúlva hagyományai vannak a párbajozásnak, ami a becsület követelő nyilvános küzdelem, amitől való meghátrálás az egyén óriási szégyenét hordozta maga után. A középkorban bírói ítéletre is hirdettek párbajokat, amik jogérvényűek voltak. Ezzel összevetve a film cselekménye semennyire sem tekinthető párbajnak. Dave kényszeresen kerül ebbe a szituációba és semennyire sem legális körülmények között zajlik, ezért is szeretne a rendőrséghez fordulni, amit több ízben is ellehetetlenül. Tehát a film szöges ellentéte egy becsületért folyó küzdelemnek, sokkal inkább egy beteges játéknak tekinthető.

Ez fölveti a kamion értelmezésének kérdését. Pontoson mit és miért csinálja azt, amit? A film során többször is elhangzik, hogy az a kamion David életére tör és nagyon sokszor úgy is tűnik, mint ha így lenne, de amikor David először betelefonál a rendőrségre és hátulról érkezik a kamion, akkor időben dudál, amit észre is vesz és ki is tud ugrani a telefonfülkéből, mielőtt a jármű áthalad rajta. Ha valóban meg akarta volna ölni, akkor nem figyelmeztette volna. A végén pedig nem egyértelmű, hogy látja, amikor Dave kiugrik. Amikor az autóval ütközik, akkor még gyorsítja járművét és csak akkor fékez kétségbeesetten, amikor észleli a szakadékot, de már túl későn. Ebből arra lehet következtetni, hogy a kamionos egy játékot játszik, nem igazi gyilkos szándék vezérli. Aspektusaiban megegyezik a vadászattal, azonban annak célja a ragadozók esetében a zsákmány elejtése és az állatok törekednek a legegyszerűbb és leghatékonyabb módon elejteni prédájukat. Itt azonban az élvezet a legfontosabb motiváció. Hisz ha nem élvezné ezt a fajta macska-egér játékot, aminek egyértelműen ő a főnöke, akkor miért is csinálná?

A film annak ellenére, hogy az országúton játszódik valahol Kalifornián meglehetősen szűk és ez a kamerakezelésnek köszönhető. Nagyon kevés az olyan beállítás, ami a nagy terekre fókuszálna. Mindig a közeli részekre helyezi a hangsúlyt és hiába látszik a háttérben a táj, mi is bezárva érezzük magunkat az autóba, ami szinte az egész film helyszíne. A folyamatos utazás során is vagy az egyik járművön helyezkedik el a kamera, magát vagy a másikat véve, vagy egy külön autóról veszik a járműveket, de akkor is hol az egyikre, hol másikra fókuszálnak. Általában átlósan láthatóak a képeken, ezzel is feszültséget generálva. Ha pedig Dave személyére kerül a hangsúly, akkor pedig ő látható egy közeli képen, miközben benn ül a szűk, sötét autóban.

Színek terén túl nagy változatosság nem tapasztalható. A sárga homok, szürke aszfalt, de az étterem és a benzinkutak is kopottak. Ennek ellenére ki kell emelni a két járművet, amik oly meghatározóak a film ideje alatt. David Plymouth Valiantja narancssárga. A szín alapján kapásból a napsütésre asszociálhatunk. Egy energikus boldog szín, a piros energiájának és a sárga boldogságának elegye. Viszont az út pora már befedte és kifakította az idő, ahogy Davet. Emellett pedig ott a kamion a kopott, rozsdásodó, szürkés árnyalatával. A melankólia, a köd, az unalom és az egyhangúság képi jele. Vajon véletlen lenne, hogy pont ilyen üldözi Davidet?

A film nappal játszódik szabad téren, ebből adódóan a természetes fény dominál. Alapból természetességet és nyugalmat sugároz a tiszta idő és világos környezet. Tökéletes ellenpontja a képeknek. Érdekes megfigyelni, hogy mikor látható a fény hiánya. Bent a karosszériákban. Ezáltal hangsúlyozza a film hangulatát és David érzelmeit, ahogy kivetülnek. Ami a karosszérián belül látható az olyan, mint ha az elmén belül lenne látható. A kamionsofőr esetében pedig szintén igaz a megállapítás. Ugyan sokkal ritkábban kerül terítékre, mégis időnként észrevehető a keze vagy a sziluettje, továbbá a vezetőfülkét is, amikor mutatják, akkor csak sötétséget láthatunk.

Egy film nem csupán képekből, hanem hangokból is áll. Ez már régen is így volt, most is így van és a jövőben is így lesz. Ezért fontos nem csupán az ember szemét élesíteni, hanem a fülét is hegyezni. Alapos hallgatózás után feltűnő, hogy szinte csak is kizárólag a járművek hangjai hallhatók. Természetesen a párbeszédeken és Dave belső monológjain kívül. Nagyon kevés zenei aláfestés jelenik meg, azok is csak elvétve. Maguk motorhangok jelentik az aláfestést és az atmoszféra kialakítását. Ennél természetesebb hangokat egy országúton játszódó filmben nem lehet használni és nem is indokolja semmi, hogy ne így legyen.

A filmnek lényegében két főszereplője van. Az egyik David, a másik pedig a kamionsofőr, akinek személye teljesen ismeretlen számunkra. Davidről kevés információt tudunk meg, ami a hátterét illeti. Tudjuk, hogy a feleségével két gyermeket nevelnek és azt is, hogy éppen egy értekezletre megy a főnökéhez. A film nem is erre helyezi a hangsúlyt, hanem a cselekményre és Dave problémamegoldó-képességére. Cselekedeti a végletekig autentikusak és ahhoz képest, hogy üldözik, és az életére törnek, képes racionális döntéseket hozni. Ez a néző számára szimpatikussá teszi és egy kiváló rendezésről és forgatókönyv írásról tesz tanúbizonyságot. Érzelmei hitelesek és teljesen emberinek hatnak, nem érezhető, hogy egy megrendezett eseménysor látható és ez az őt alakító Dennis Weavernek köszönhető. A film egyik központi kérdése, hogy ki a másik szereplő, a kamionsofőr. Pár gyanúsítás David szemén keresztül ugyan bekövetkezik, de mindvégig az ismeretlenség fedi, ami azt sugallja, hogy ugyan a néző kíváncsi rá, de nem az a fontos, hogy ki ő, hanem hogy mit tesz. Mivel nem derül ki, hogy ki a személy ezért arra hívja fel a figyelmet, hogy bárki lehet az. Az étteremben például Dave is sok hasonló csizmát lát, hasonló kezeket és azt sugallja, hogy tulajdonképpen senkinek sincs a homlokára írva, hogy veszélyes játékot játszom az utakon, de lényegében bárki megteheti.

A film egészét tekintve tökéletesen létrehozza azt az atmoszférát, amit szeretne. A megfelelő pillanatokban éli át a néző a feszültséget és ezeket megfelelően oldja fel, ha valamikor is feloldja. A film lezárása pedig a néző számára is egy megkönnyebbülést hoz Davidhez hasonlóan. Az érdeklődést folyamatosan fenntartja és akarva-akaratlanul a néző is a képzeletbeli visszapillantó-tükröt nézi, hogy épp mi zajlik a háta mögött. Teljes mértékben érzékelhető a kiszámíthatatlanság és a bizonytalanság, amit Dave is érez folyamatosan, mert ő sem tudja mikor és hol bukkan fel a veszély.

A film remekül használja a lehetőségére álló eszközöket arra, hogy elmeséljen egy történetet és megfelelően átérezzük azt. Kiváló rendezés során alakulhatott meg ez a mű, ami mindig az előre eltervezett érzelmet váltja ki az előre eltervezett pillanatban és kiválóan adja át minden tartalmát. Nem rág mindent a néző szájába és nem is robbant fel pillanatonként valamit, ennek ellenére egy pillanatig nem laposodik el és fenntartja az érdeklődést.

Perák Bence

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük