Hasonlóságok és különbözőségek – Könyvek a Gucciról és a Pradaról

Divatfanatikus vagy sem: ha valaki egy izgalmas mediterrán szerelmi és családi történetre vágyik, annak abszolút érdemes elolvasnia a Prada és a Gucci dinasztia kialakulásának történetét.

A regényekben felfedezhetünk hasonlóságokat a két márka és család között, de végeredményben eredeti és megismételhetetlen képet fest mindkét könyv arról, hogy milyen különböző életutat jártak be ezen könyvek szereplői.

Ma sokféle nagy, neves és mindemellett drága divatmárkát ismerünk, de a tömegből kitűnik az egyik legnagyobb ilyen márka, a Gucci. Az olasz eredetű, néha nevetségesnek titulált márka.

Mint másik olasz társa, a Prada, a Gucci is főképp bőrből készült dolgokkal foglalkozott: például utazótáskákkal, bőröndökkel, kézitáskákkal, övekkel, pénztárcákkal és egyéb kiegészítőkkel. A kezdetekkor mindkét márka kis családi vállalkozás volt, majd később az idő múlásával, ahogy egyre felkapottabbak lettek, vették bele a ruházati cikkeket és cipőket is az image repertoárjukba.

Mint korábban említettem, a Gucci olasz márka születése viszont máshol keresendő. A Gucci atyja Guccio Giovan Battista Giacinto Dario Maria Gucci, aki hazáját elhagyva Anglia fővárosában, Londonban vállalt állást a Hotel Savoyban inasként. Az utazás és az európai divat által inspirálva tért vissza évekkel később hazájába, hogy megalapítsa a ma ismert Gucci-t. Innen indult, de ami még egy igazán nagy löketet adott a márkának, az az írónő apja volt, Aldo Gucci. Ő akkora odaadással és energiával fejlesztette a márkát minden akadály dacára, hogy más nem is biztos, hogy képes lett volna erre rajta kívül.

A családtörténetet lánya, Patricia szemszögéből olvashatjuk, aki leírja, hogy hol kezdődött, hogyan és hova fejlődött a márka az apja kitartása miatt. Mint kiderül, Aldonak már volt egy felesége, akitől gyerekei is születtek, Patrícia édesanyja, Bruna pedig éveken át az árnyékban élt Aldo odaadó szeretetével és később a lányáéval. Erről a románcról is sok mindent megismerünk a könyv olvasása során, minden megpróbáltatásával és szépségével együtt.

Mivel a divaton belül az olasz divatházak, mindig is érdekeltek, ezért egy szinte automatikus választás volt a következő könyv, amely a Prada története. Ez a Gucci-nál idősebb márka, és sokkal konzervatívabb volt a fejlődésében, legalábbis ami a reklámozást és terjesztést illeti.

Amikor valaki megemlíti a beszélgetés során a designer márka témát, kinek mi jut eszébe? Talán a Chanel vagy épp a Dior – de ha kicsit délebben gondolkozunk, akkor eszünkbe juthat a Versace vagy még inkább a Prada.

Az eredetileg utazóbőröndökkel és -kellékekkel foglalkozó üzlet, amely mára már világhírnévnek örvend. A könyv, mint ahogyan kell, a kezdettől mostanáig írja le a márka történetét, azt, hogy milyen nehézségekkel küzdöttek a világháborúk után és azt is, hogy egy frissítés a vezetésben milyen hatással volt a márkára. Mind Miuccia, mind Bertelli valami újat hoztak: Miuccia a széles divatos bőröveket, míg Bertelli a magassarkú cipőket. Később Miuccia meghozza a Pradanak a ruhákat is, mert elege lesz az átlagos divatból, és saját tervezésű ruhákat kezd el hordani. A siker egyre csak nőtt és töretlen is maradt egészen a közösségi média elhatalmasodásáig, mivel Bertelli nem akarta online árulni a Prada luxustermékeit, de mint tudjuk, ma már ez is lehetséges.

A könyvet minden divatrajongónak bátran ajánlom, nemcsak a kulisszák mögé kerülés élménye miatt, hanem a kiadvány igényességéért is, hiszen a borító, illetve a könyv utolsó lapjain található képek kétségtelenül szemet gyönyörködtetőek.

A könyv sokat segített abban, hogy jobban megértsem és többet megtudjak a márka eredetéről, történetéről és küldetéséről: például nem tudtam, hogy létezik egy hatalmas PRADA feliratú vitorlás. A két igazán megfogalmazható kritika az enyhe szétszórtság és a néhol szembetűnő irrelevancia volna: például sokszor kellett egyes képek vagy össze nem illő események kapcsán segítségül hívnom a Google kereső szolgáltatását.

Mindazonáltal mindkét könyv lebilincselő élményt nyújt az olvasó számára, és akkor is érdemes elolvasni őket, ha valaki nem feltétlenül érdeklődik a divat iránt, mert megtudhat egyet s mást erről a különleges világról.

Perlaki- Horváth Péter

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

FEL