A zef kultúra és a trash, avagy mi a különbség szemét és szemét között?

Aki nem ássa bele magát a témába, nyugodt szívvel foghatja rá a zef irányvonalú alkotásokra a mainstream trash jelzőt, hiába is érződik, hogy a Die Antwoord formáció – a zef leginkább ismert képviselője a zenei színtéren – kicsit azért elüt a klasszikus, XXI. századi „szeméttől”. Ennek oka, hogy a trash igazából a közösségi média térnyerésének és a modernitás általi „luxusnyomor” megjelenésének együttes kivetülése a művészetben, a zef azonban egy dél-afrikai kulturális irányzat, aminek a lényege, hogy „csóró vagy, de divatos”.

Die Antwoord

Mi is az a trash? Kissé sötétben tapogatózunk a témát illetően, nincsen rá egzakt definíció, hiszen annyira újszerű ez a vonal, hogy kevesen foglalkoztak még igazán mélyrehatóan vele. A közösségi média mindennapokba való beágyazódása, az internetes tartalomgyártás szabadsága és a mémek világszintű elterjedtsége mind-mind közrejátszott abban, hogy a trash, mint irányzat létrejöhessen. Lényegét tekintve azt mondhatnánk, hogy bármi, ami korábban cikinek, hovatovább gáznak, vagy épp vállalhatatlannak, elvontnak tűnt, az most piedesztálra emelve ad ihletet újabb és újabb alkotások megszületéséhez. Véleményem szerint ez egy korábban soha nem tapasztalt mértékű önkifejezést enged meg, és talán ez az, ami igazán a velejét adja a XXI. századi életérzésnek. Ha gazdag vagy, mutasd meg és villogj vele, ha pedig szegény, akkor azt mutasd meg – és villogj vele. Légy minél inkább polgárpukkasztó és figyelemfelkeltő.

Baby's on Fire - YouTube

A zef valóban nagyon hasonlít ehhez, ám míg a trash létrejöttében minden bizonnyal közrejátszott az egyes régiók közötti gazdasági és társadalmi szakadék – gondolok itt az oly sokat magasztalt nyugati, vagy éppen tengerentúli „jólét” és a közép- illetve kelet-európai életszínvonalbeli különbségre – addig a zefben ez a két aspektus valahogy mindig is kéz a kézben járt, nem pedig ezen ellentétek okozataként alakult ki. A legszembetűnőbb különbség a két irányzat között talán az, hogy a trash inkább csak felmutatni, csillogtatni próbálja a szemetet, és néhol bizonygatni, hogy nem is olyan rossz az, a zef viszont felhasználja amit kitúrt a kukából, és egy egyedi stílust alakít ki belőle.

Banana Brain - YouTube

Trash művekkel sok helyen találkozhatunk az interneten, ám a zefes alkotásokra már jóval nehezebb rálelni, tekintve, hogy leginkább csak Dél-Afrikában dívik. Ezért is örvendetes, hogy a Die Antwoord nevet viselő rap-rave formáció világszerte ismertté tudta tenni az irányzatot, megspékelve egy jó adag társadalomkritikával. Bár tény, hogy a zef kultúra (akárcsak a trash) jelenléte már önmagában is egyfajta társadalomkritikai megnyilvánulás.

Hogyan sikerült a Die Antwoordnak annyira kitűnnie a médiazajból, hogy világszerte ismertek lehessenek? Úgy hiszem, hogy azzal a rettenetesen eltúlzott, mégis kegyetlenül őszinte ábrázolásmóddal, ahogyan mind a szövegeikben, mind pedig a klipjeikben bemutatják a világunkat. Jómagam nem rajongok annyira a klipekért, szerintem egy igazán jó dalnak nincs szüksége vizuális megjelenítésre ahhoz, hogy elérje a kívánt hatást, de a DA videókkal nem tudok betelni. Rendkívül provokatívak, betegek, illetve gyakran elvontak is. Egyúttal pedig fájdalmas, hogy mennyire jól érzékeltetik bennük – felnagyítva természetesen – a társadalmi, kulturális és generációs különbségeket a XXI. században, amihez a zef elemek és a rap-rave műfaj is tökéletesen illik. Mindezeknek az összhatása az, ami kiemeli őket a többi trash előadó közül is.

Végezetül három dalukról szeretnék említést tenni, amikre érdemes lehet ránéznie YouTube-on annak, akinek felkeltette az érdeklődését a téma.

Meglátásom szerint a Baby’s on Fire az, ami a legjobban bemutatja, hogy mi is az a zef, nyakon löttyintve egy jó adag társadalomkritikával, emellett pedig vitathatatlanul az egyik legjobban sikerült daluk lett.

Rich Bitch - YouTube

A Rich Bitchnél látható, hogy a zef és a trash milyen sok hasonlóságot mutat. Aki járatos a manapság divatos trap slágerek világában – ami, valljuk be, gyakran kéz a kézben jár a trashel – annak bizonyára fel fognak tűnni azok a jellegzetességek, amik a mai popzenékben is már-már elengedhetetlennek számítanak.

Utoljára hagytam személyes kedvencemet, a Banana Braint. Bár közel sem ez a leghallgatottabb számuk, nekem mégis abszolút favoritom. Maga a zene is rendkívül fülbemászó, a klip viszont egyenesen zseniális: a zef elemek ilyen szintű keverése az elborultsággal, aminek eredményeképpen létrejött egy olyan zenei videó, amiről azonnal átkapcsolnék melegpornóra, ha valaki rám nyitva miközben nézem – ez utóbbit ugyanis sokkal könnyebb lenne kimagyarázni.

Ami még szembetűnő lehet a Die Antwoord zenék kapcsán, az a dél-afrikai nyelv használata. Vannak bizonyos részek a szövegeikben, amik szándékosan az anyanyelvükön íródtak. Úgy hiszem ez is egy igen fontos ismertetőjegye a formációnak, egyfajta tisztelgésként fogható fel a szülőföldjük, és természetesen a zef kultúra előtt. Összességében elmondható, hogy a zef az az irányvonal, ami bebizonyítja, hogy igenis lehetséges szarból várat építeni – ráadásul stílusosan.

J.D.József

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük